Artikelen over: Garanties van oorsprong en certificaten

Hoe werk ik met het vernieuwde VREG platform?

Door de overgang naar een nieuw systeem voor het beheren van certificaten en Garanties van oorsprong stellen we vast dat er veel onduidelijkheid bestaat aangaande overdragen van Garanties van oorsprong.

Onafhankelijk van het systeem voor het beheren van de certificaten blijft de contractuele overeenkomst voor het overdragen van GvO's naar Yuso van toepassing en dienen GvO's dus binnen de 3 maanden na productie worden getransfereerd.

Graag zetten we hier alles nog eens op een rijtje:

Sedert kort zijn er 2 portaal toepassingen gebouwd voor het beheren van GvO's en Groenestroomcertificaten:

Een webportaal vanwege uw netbeheerder
De certificatendatabank van de VREG [via deze link] (https://certificaatbeheer.vlaanderen.be/Vreg.handelsdatabank.web)

Voor het transfereren van GvO's dient de tweede toepassing, namelijk de VREG certificatendatabank, te worden gebruikt.
Inloggen op dit platform gebeurd vanaf nu via uw elektrische identiteitskaart (eID).

Om toegang te krijgen tot het vernieuwde VREG platform dient u echter enkele stappen te doorlopen afhankelijk van de volgende beginvoorwaarden:

U heeft zich reeds geregistreerd voor het vernieuwde VREG platform door een lokaal beheerder aan te duiden via een mandaat. In dat geval kunt u stap 1 overslaan en meteen overgaan naar stap 2.
U heeft nog geen acties ondernomen om toegang te krijgen tot het vernieuwde platform. In dit geval dient u te beginnen bij stap 1.

STAP 1: Herregistratie voor VREG platform door het aanduiden van een lokaal beheerder



Voor de herregistratie kreeg uw onderneming begin oktober normaal een mail met het onderwerp: "Unieke registratie voor de certificatendatabank". In deze mail vindt u de unieke link om de herregistratie procedure te starten. Indien u deze mail niet terugvindt kan u de link ook ophalen via het nieuwe portaal van Eandis of Infrax.

Als eigenaar van zonnepanelen heeft u sinds enkele dagen toegang tot het webportal voor zonnepanelen van Eandis of Infrax.
Wanneer u daar inlogt, krijgt u normaal een melding te zien voor de herregistratie van uw VREG account. Klik in deze melding op de link om te worden doorverwezen naar de herregistratie-pagina van de VREG.
Voor uw onderneming moet in dit proces een "lokaal beheerder" worden aangesteld die via zijn eID toegang zal hebben tot de certificatendatabank.


Indien u geen herregistratie melding te zien krijgt dient u de unieke link aan te vragen via een contactformulier van Infrax of Eandis. Vraag in dat geval naar "de unieke link voor de herregistratie van de VREG account van uw onderneming".

Als u de herregistratie heeft voltooid en u het mandaat heeft ingediend zal u een bevestigingsmail krijgen ter goedkeuring van uw mandaat. Indien u na enkele uren nog geen mail heeft ontvangen neemt u best telefonisch contact op met een medewerker van de VREG via het nummer 02 553 70 65 om na te vragen waarom het mandaat voor uw onderneming nog niet is goedgekeurd.

Wanneer u (de lokale beheerder) de bevestigingsmail heeft ontvangen zal deze persoon met zijn eID kunnen inloggen op de certificatendatabank: https://certificaatbeheer.vlaanderen.be/Vreg.handelsdatabank.web

Het account van de lokale beheerder is in de meeste gevallen echter NIET automatisch gekoppeld aan de VREG account van de onderneming waardoor u ook nog geen certificaten zal terugvinden op het platform. Om dit op te lossen dient u in te loggen op het gebruiksbeheer van de Vlaamse overheid.

STAP 2: Correct configureren van gebruiksbeheer



Enkele uren nadat u bevestiging hebt gekregen van de VREG via mail dat uw mandaat is goedgekeurd zal u kunnen inloggen op het gebruikersbeheer van de Vlaamse Overheid

Via dit portal kan u voor uw onderneming alle gebruikers en hun rollen definiëren voor webapplicaties van de Vlaamse Overheid.
In dit geval moeten we de extra rol/entitlement "VREG TradeBase Rekeninghouder" toekennen aan onszelf om certificaten van de onderneming te kunnen beheren in de applicatie van de VREG.
Doe hiervoor het volgde:
Via eID Inloggen op het gebruikersbeheer: vo-gebruikersbeheer.vlaanderen.be
Indien dit niet lukt is dit wellicht te wijten aan het feit dat er op federaal niveau nog geen hoofdbeheerder is aangesteld voor uw onderneming. Dit kan u doen door op www.csam.be bij "BEHEER DER TOEGANGSBEHEERDERS" de stappen te doorlopen voor het aanduiden van een hoofd toegangsbeheerder.
Druk op "My Profile / mijn profiel".



Bij "User rights" zal u normaal terugvinden dat u bent aangeduid als "Lokale beheerder domein leefmilieu". Er dient echter nog een extra rol worden toegevoegd. Klik hiervoor op "Add entitlement".



Doorloop de stappen en kies voor de rol/entitlement: VREG Tradebase Rekeninghouder.



Selecteer het profiel van "verantwoordelijke" . Klik 2 keer op Next en op Finish.



Wanneer u opnieuw het User profile bekijkt zal u nu 2 entitlements zien. Vanaf nu kan u inloggen op de certificatendatabank van de VREG en zal u de certificaten van uw onderneming kunnen beheren.

Neem zeker contact op met info@yuso.be indien u verdere help nodig heeft.

STAP 3: GvO's automatisch overdragen aan Yuso



De stappen voor het instellen van een automatische verkoop opdracht vindt u terug in de uitleg over automatische overdracht van GvO.

Bijgewerkt op: 03/08/2020

Was dit artikel nuttig?

Deel uw feedback

Annuleer

Dankuwel!